Pääsiäistä viettettiin Pariisissa äidin kanssa ja ihan hauska reissu oli, mutta Pariisi kuitenkin on jotenkin vain niin pariskuntien ja paksuhkon lompakon omaavien shoppailijoiden kaupunki. Matkaan lähdetiin kiirastorstaina aamulla, kello soi vähän yli kuusi ja taksi tuli siinä varttia yli seitsemän. Yöllä ei oikein tullut nukuttua, jonkinlaista matkakuumetta oli kenties ilmassa, vaikkei ihan ensimmäinen ulkomaanmatka ollutkaan. : ) Onneksi täältä on vain kymmenen, tai korkeintaan viidentoista minuutin matka kentälle, niin siihen taksiin sentään selvittiin. Kilsan päässä kotoa tosin iski paniikki unohtuneesta passista, mutta kyllä sekin löyty laukun vetoketjullisesta sisätaskusta jonne sen olin ajatuksen kanssa huolellisesti jemmannut.

Kentällä oli melkoiset jonot, ei oltu ainoat jotka oli pääsiäiseksi pois lähdössä. Hyvissä ajoin ku oltiin, niin kerettiin kuitenkin hyvin ja kone tais lähteä kymmenisen minuuttia myöhässä. Pariisin Charles De Gaullen kentälle laskeudettiin kuitenkin täysin aikataulussa. Sen verran iso ja ruuhkainen kenttä kuitenkin oli kyseessä, että laskeutumiseen jälkeen jouduttiin hetki odottelemaan pääsyä lähemmäs terminaalia, josta sitten mentiin vielä bussilla itse terminaalin eteen. Kentällä käväistiin pikaisesti vessassa ja ihmetys oli suuri kun matkalaukkumme olivat tällä aikaa tulleet hihnalle, itse olin henkisesti varautunut ainakin tunnin odotteluun :)

Kentältä napattiin taksi ja suunnistettiin kohti Hotel Belgrandia, joka oli ihan siedettävä hintaansa nähden. "Pieniä" puutteita toki löytyi, esim. ikkunalauteiden kaiteet olivat niin huterat, etttä jos niihin oli nojannut, olisi pian ollut pelkkänä verilammikkona kadulla, minibaari löytyi, mutta sen ovi oli teipattu kiinni, eikä siinä mitkään sähköt tietenkään kulkenut, fööni oli peräisin ajalta ennen sotia ja siitä roikkui todella epämääräisiä johtoja, wc & amme olivat niin kuluneita, että näyttivät paskasilta, mutta hei, me oltiin Pariisissa, ihan sama minkälaises murjussa yönsä nukkuu! :)

Hissiä en tuossa hotellissa suosittele missään tapauksessa käyttämään, eräänä aamuna kun oltiin aamupalalle menossa jäätiin kerrosten väliin ja hissi kyllä liikkui, mutta vain toisten kerrosten välille. Lopulta onneksi osuttiin niin lähelle yhtä kerrosta, että ovi aukesi ja päästiin pois. Sen jälkeen ei sitä hissiä käytetty, vaan kapeita ja jyrkkiä kierreportaita, joita oli ylimpään videnteenkerrokseen (jossa meidän huoneemme tottakai sijaitsi) peräti 82. Sijainti oli sinäänsä ihan jees, hotellin ulko-ovelta oli metron sisäänkäynnille valehtelematta vain viiden metrin matka ja ruokakauppakin löytyi läheltä.

1240224952_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tässä näkymä hotellin ikkunasta.

Ensimmäisenä päivänä käytiin syömässä kävelymatkan päässä oelvassa italialaisessa ravintolassa ja illalla ajeltiin metrolla keskustaan ja risteiltiin tunti Seinellä. Pariisin metro osoittautui ainakin omasta mielestäni suhteellisen helpoksi käyttää, yksi ja sama lippu (1,6€) kelpaa koko menomatkan vaikka välillä vaihtaisikin metroa, eikä tarvitse miettiä mitään vyöhykkeitä tms. Liput sai kätevimmin ostettua automaatista, joka tosin hyväksyi vain kolikot.

1240224565_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Hotel De Ville, saman nimisellä metroasemalla on muuten kätevää jäädä pois kun tulee Hotel Belgrandin suunnilta keskustaan.

1240240929_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Laiva Seinellä.

1240241936_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Pariisihan on siltojen kaupunki ja ainakin suurimmalla osalla näistä pääsivät myös autot ajamaan :)

1240241598_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Erään sillan koristeellinen pylväsrakennelma.

Perjantaina käytiin Notre Damessa, siellä oli menossa joku pitkäperjantain messu, mutta turistit räpsi sisällä siellä kirkossa ihan surutta kuvia salamavalon kanssa. Onneksi turistit oli sentään erotettu toiselle puolelle, ku jotkut ihmiset oli siellä ihan oikeasti kirkossa. Mulla jäi tolloin kamera hotellille, niin ei ole edes ulkokuvia Notre Damesta, sisällä en olisi muutenkaan kuvannut. Syömässä käytiin kävelymatkan päässä olevassa toisessa italialaisessa, söin jotain mielenkiintoista täytettyä pastaa :)

Lauantaina vuorossa oli Louvre, jossa käytiin Mona Lisakin pällistelemässä, mutta loppujen lopuksi minusta tuoltakin löytyi sadoittain paljon hienompia taideteoksia, siitä vain on tullut sellainen joka on ns. pakko käydä katsomassa. Iltapäivällä löysin mukavan pienehkön vaateputiikin, josta ostin parillakympillä kivan kevät/kesätunikan. Pariisin shoppailutarjontaa on todella laaja, hintahaitari on siitä parista kympistä muutamaan tonniin, eli ihan edullisestikin voi shoppailla, mutta rahaa kyllä saa palamaan niin paljon kuin sitä vaan ikinä löytyy. Illalla ravintolan löytäminen oli edellisiä päiviä vaikeampaa, suurin osa muista ravintoloista oli kiinni pääsiäisen vuoksi lukuunottamatta etnisiä ravintoloita. Läheltä löysimme mukavan ja tunnelmallisen thaimaalaisen ravintolan, jossa luulimme tilaavamme liihaa ja kanaa ja lisukkeena nuudeleita, mutta pöytään saapuikin rapuja ja johonkin mielenkiintoisen kasviin käärittyä kanaa. Äiti ravun ystävänä huolehti ravuista ja minä noista erittäin herkullisista kanoista, joista kuva alapuolella.

1240241064_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Namii <3

Sunnuntaina vuorossa oli Eiffelin torni, johon jonotimme tunnollisesti yli tunnin, mutta kun jonottamista olisi ollut vielä toinen tunti jäljellä, äitin väsymyksen vuoksi luovuimme aikeesta. Samana päivänä käytiin katsastamassa myös Riemukaari, mutta koska senkin näköalatasenteelle oli jonkun verran jonoa jäi sielläkin sitten käymättä. Mä olisin noissa jonoissa seissyt tai itkenyt ja seissyt, mutten kuitenkaan sitten viitsinyt yksin mennä, koska Eiffeli on jotain semmosta, mitä mä en halua yksin kokea.

1240225142_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Eiffelin juurelta löytyy kaunis lampi :)

1240225044_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tältä näyttää osa Pariisin metroista, kuva taitaa olla otettu Eiffeliä lähimpänä olevalta metroasemalta.

Maanantaina käväistiin nopeasti aamupalalla ja sitten kentälle taksilla. Oltiin niin aikasin paikalla, että jouduttiin odottelemaan lähtöselvityksen aukeamista lennollemme yli puoli tuntia. Lähtöselvitys jonossa meni järjettömän kauan ja sen jälkeen kerkesimme tekemään enää pikavisiitit tax free shoppeihin, mukaan lähti 600g:n Toblredrone pötkylä ja Escadan miniatyresit. Kotimatka meni hyvin ja reissusta jäi päälimmäiseksi ihan positiiviset vibat.